מכל התכניות של המעורבות החברתית של הפירמה היא ספרה על תכנית אחת שדיברה אליה במיוחד.
Genentech Goes toTown
במה המדובר?
בתכנית הספציפית הזו הפירמה אינה תורמת כסף לעמותות צדקה אלא משקיעה בעסקים קטנים. הפירמה פועלת בקמפוס ענק שאינו ממוקם בתוך העיר אלא בפאתי העיר, סמוך לאזור חלש יחסית, בעיר שנקראת "דרום סן פרנסיסקו".
בתקופת המבצע, כל אחד מהעובדים מקבל GenenMoney, כסף "מונופול" ממותג בסכום של 25$. את הכסף הזה כל עובד יכול להוציא בקניות באחת החנויות - בעיר הקרובה למפעל.
מדוע היא התלהבה? ומדוע אני הסתקרנתי?
1. העובדים יצאו בהסעה מאורגנת לעיר. היתה תחושה של חגיגה. (האמריקאים אוהבים קניות...)
2. העובדים יכלו לבחור היכן הם משקיעים
3. העובדים הכירו כך את העסקים בעיר ויצרו קשרים חדשים
4. קיים פוטנציאל שהעובד שנכנס לחנות יקנה בסכום שהוא מעל לסכום שהפירמה הקצתה. ושיחזור לחנות.
5. הפירמה מצליחה ליצור יחסים טובים עם עסקים קטנים באזור.
6. השיטה של לתת עבודה ולא צדקה מקבלת כאן נוכחות אמיתית.
7. הפירמה מרוויחה כמה פעמים. מחזקת את הקשר שלה עם העובדים. מקבלת חשיפה חיובית בעיר. וגם - העובדים משמשים בפועל שגרירים של הפירמה.
עניין של תרבות. ארגונית .
כמו שאני מאמינה כי כל ארגון חברתי בוחר את שיטת גיוס המשאבים שלו בהתאם לתרבות הארגונית שלו, כך גם הפירמה משקיעה בקהילה בהתאם לתרבות שלה ושל הסביבה בה היא פועלת.
במקרה הזה, קפיטליזם אמריקאי. האמריקאים רואים בחיזוק העסקים מכשיר כלכלי וחברתי ואחת הדרכים ש Genentech בחרה לפעול משקפת את זה.
האם זו תכנית של פתוח כלכלי קהילתי? אני לא בטוחה. יש כאן כוונה טובה, השגת שביעות רצון של העובדים ותרומה סכומים נאים לעסקים הקטנים של העיר. אבל בשל העובדה שמדובר בתכנית בת שבועיים (אמנם מדי שנה, החל משנת 1993), היא מזכירה יותר פעילות של צדקה. מה דעתכם? האם בשדרות או בקריית גת היו מאמצים תכנית כזו?
בסיכומו של דבר השיחה נסבה גם אל נושאים אחרים הקשורים בתאגידים: מקומו של העובד בתאגיד ענק. במאמץ של התאגידים "ללכוד את העובדים" ולספק להם שירותים עד כדי כך שהם מאבדים את שיווי המשקל בין בית לעבודה. דברים כאלה....
1. העובדים יצאו בהסעה מאורגנת לעיר. היתה תחושה של חגיגה. (האמריקאים אוהבים קניות...)
2. העובדים יכלו לבחור היכן הם משקיעים
3. העובדים הכירו כך את העסקים בעיר ויצרו קשרים חדשים
4. קיים פוטנציאל שהעובד שנכנס לחנות יקנה בסכום שהוא מעל לסכום שהפירמה הקצתה. ושיחזור לחנות.
5. הפירמה מצליחה ליצור יחסים טובים עם עסקים קטנים באזור.
6. השיטה של לתת עבודה ולא צדקה מקבלת כאן נוכחות אמיתית.
7. הפירמה מרוויחה כמה פעמים. מחזקת את הקשר שלה עם העובדים. מקבלת חשיפה חיובית בעיר. וגם - העובדים משמשים בפועל שגרירים של הפירמה.
עניין של תרבות. ארגונית .
כמו שאני מאמינה כי כל ארגון חברתי בוחר את שיטת גיוס המשאבים שלו בהתאם לתרבות הארגונית שלו, כך גם הפירמה משקיעה בקהילה בהתאם לתרבות שלה ושל הסביבה בה היא פועלת.
במקרה הזה, קפיטליזם אמריקאי. האמריקאים רואים בחיזוק העסקים מכשיר כלכלי וחברתי ואחת הדרכים ש Genentech בחרה לפעול משקפת את זה.
האם זו תכנית של פתוח כלכלי קהילתי? אני לא בטוחה. יש כאן כוונה טובה, השגת שביעות רצון של העובדים ותרומה סכומים נאים לעסקים הקטנים של העיר. אבל בשל העובדה שמדובר בתכנית בת שבועיים (אמנם מדי שנה, החל משנת 1993), היא מזכירה יותר פעילות של צדקה. מה דעתכם? האם בשדרות או בקריית גת היו מאמצים תכנית כזו?
בסיכומו של דבר השיחה נסבה גם אל נושאים אחרים הקשורים בתאגידים: מקומו של העובד בתאגיד ענק. במאמץ של התאגידים "ללכוד את העובדים" ולספק להם שירותים עד כדי כך שהם מאבדים את שיווי המשקל בין בית לעבודה. דברים כאלה....
אבל בסופו של דבר, שתדעו שמעל לכל, אתמול בערב - היה טעים.