יום ראשון, 8 ביולי 2012

אות האפקטיביות של מידות - לציון השפעה חברתית משמעותית

ארגון מידות הכריז על פתיחת התהליך הגשת מועמדות לקראת הענקת אותות בגין אפקטיביות חברתית לשנת 2012. האותות יינתנו בשלוש קטגוריות: למשקיעים חברתיים (תורמים), לעשייה חברתית של תאגידים ולעמותות (עמותה ותיקה ועמותה צעירה). 

זו השנה השנייה שמידות יוצא בתהליך כזה. בשנת 2011 זכו באותות אבי נאור, קבוצת פישמן, עמותת בית איזי שפירא ועולים ביחד. האותות יוענקו, בשיתוף עם ארגון מעלה ועם ארגון שיתופים, בכנס מידות בראשית דצמבר 2012. הגשת המועמדויות מתבצעת באתר ייעודי, עד 9 לאוגוסט 2012.

לתרום ולעשות טוב בצורה יעילה ומועילה. עמוד הכניסה לטופס המועמדויות 


איזה ערך יש למתן אות על אפקטיביות חברתית?

הענקה של פרסים או אותות היא דרך להדגיש את חשיבותו של נושא מסוים. רצוי כזה  המגדיר שאיפה לערך חברתי. במקרה הזה – מידות מביאים לקדמת תשומת הלב את החשיבות של מתן תרומה אפקטיבית: יעילה ומועילה. בסופו של דבר,
המטרה היא להוקיר אנשים, תאגידים ועמותות שהצליחו לחולל שינוי משמעותי חיובי בחברה, והם מהווים דוגמה ומופת למנהיגות ולנטילת אחריות על אופייה ועל עתידה של החברה בישראל.

עולם הפילנתרופיה משתנה. הפילנתרופיה החדשה בוחנת את עצמה לא רק בכמות הכסף המועבר לעולם החברתי, אלא ביכולת של התרומה הזו להשפיע על סוגיות חברתיות. למידות חשוב (בצדק) שנביט על תוצאותיה של תרומה ועל ההשפעות שלה לאורך זמן. המסר הוא כי תרומה אקראית או חד פעמית אינה אפקטיבית מספיק ולא תחולל את השינוי החברתי המיוחל. מוטב להיות מתוכננים. 

במידות מעוניינים  
  • להוקיר את המשקיעים החברתיים (תורמים אסטרטגיים) אשר מצליחים לחולל השפעה ארוכת טווח וליצור ערך חברתי באמצעות תרומתם. 
  • לעודד פילנתרופיה בקרב העסקים – מידות לא בוחנת את מופעי האחריות התאגידית של הפירמות, אלא מתמקדים בעידוד הפילנתרופיה התאגידית כביטוי למעורבות, למנהיגות ולאחריות. יש שיבקרו אותם על כך, אבל לדעתי, תמיד יש מקום לעודד מעורבות ותרומה של עסקים. 
  • לקדם אפקטיביות של ארגונים חברתיים. אות מידות לאפקטיביות בעשייה חברתית ניתנת לעמותות שהפגינו הישגים, שמחוללות השפעה, מפרסמות את הישגיהן בפומבי ובשקיפות ויוצרות ערך חברתי. קיימים שני מסלולים - לעמותה צעירה ולעמותה ותיקה. 

מה הקריטריונים לקבלת האותות ?

הקריטריונים מפורטים בצורה שקופה: בקרב משקיעים חברתיים פרטיים נבחנים משך זמן הפעילות הפילנתרופית, תהליכים אסטרטגיים בתרומה, הערכה ומדידה, פעולות לחיזוק יכולות של הגופים הנתרמים, דוגמא אישית ומנהיגות,  שיתופי פעולה עם גופים נוספים וכן פרסום ושקיפות הפעולות.
בין הקריטריונים של תאגיד אפקטיבי במעורבות החברתית שלו נמצא גם – את מידת המעורבות של העובדים והמנהלים בפעילות החברתית וכן- הלימה בין הפעילות העסקית למעורבות החברתית.
ולעמותות? הקריטריונים הם בעצם עמידה בחמש השאלות של מידות לבחינת אפקטיביות ארגונית.  (על כך ראו בפוסט קודם שלי).

רשימת החברים בועדת האותות מפורסמים גם הם בשקיפות. כדאי להביט.


מדוע כדאי לכם להגיש מועמדות?

- לאו דווקא בגלל הכסף
(בכל זאת מדובר באות ולא בפרס... מידות לא מתחייבים אבל, עמותה עשויה לזכות בהשתתפות במימון לנסיעת ללימודים בחו"ל כדי להשתלם.)
- קצת בגלל הכבוד. כי אתם עושים משהו נכון וטוב ומגיעה לכם הכרה
- והרבה משום שאתם יכולים להנהיג ולקדם בחברה שלנו שיח של עשייה חברתית איכותית יעילה ומועילה.

אין תגובות:

פרסום תגובה