יום חמישי, 4 באוקטובר 2012

הלסינקי - עיצוב ועסקים יוצרים איכות חיים במרחב הציבורי

הלסינקי היא תענוג.
אני לא מדברת רק על הניקיון, על מאור הפנים של התושבים והחיות הסקנדינבית העדינה בשלהי הקיץ. זו עיר של בני אדם. צועדים, נפגשים, רוכבים. עיר של בנינים בגובה נמוך יחסית, חלקם בניינים מרשימים, עיר של גינות ירוקות באמצע העיר, של מים ושל אויר. אך יותר מכך, בכל עבר מורגשת משילות, בעל הבית הוא המגזר הציבורי. ובחיי שאני אוהבת את זה. 

 2012 World Design Capital 
העיר הלסינקי נבחרה להיות בירת העיצוב העולמית לשנת 2012.  
המסר המרכזי הפעם הוא - פתיחות. פתיחות בכל דבר שהם עושים. ולא מדובר רק באירועים ובתערוכות שקשורות לעיצוב - הם מדברים על הטמעה של עיצוב בחיים. "כיום, ניתן למצוא עיצוב בכל מקום סביבנו. בשירות הציבורי, במערכות החינוך, בתחבורה, במדע, בעסקים, באמנות, בתרבות, בספורט וראשית כל - בקביעת המדיניות. עיצוב קיים גם אם אנו לא רואים אותו" מתוך  WE ARE OPEN.

בית קפה - חנות של האוניברסיטה.  מרחב למפגש, לשיחה ולדיון בתוך העיר. עם קירות זכוכית לרחוב.
והמסר על הדלת ממול: Designing society through learning

להיות בירת עיצוב עולמית זו למעשה שותפות בין מגזרית אינטנסיבית ומורכבת. המיזם פועל בשותפות עם גופים רבים בראשם עיריות הלסינקי וערים נוספות בפינלנד, ומעורבים בו גם קרנות, גופים ציבוריים כגון אוניברסיטאות,משרדי ממשלה והרבה חברות עסקיות. ראו את דף השותפים המרענן. נותן מקום של כבוד לכל אחד מהשותפים.

כיצד נראה העיצוב במרחב הציבורי?

נגישות מושלמת לאנשים נכים, מסלולי הליכה להולכי רגל לצד מסלולים ייעודיים לרכיבה על אופניים, זה כבר משהו שלא מעורר הפתעה בבירה אירופית מעודכנת.
אבל פנסי רחוב מיוחדים, ספסלים ותחנות אוטובוס מועצבות עושים את החיים בעיר הזו נעימים מאוד מאוד. בהלסינקי העיצוב מוטמע בספירה הציבורית, במוזיאונים, בחנויות - למעשה בכל מקום. 






הצורה היא המסר. ככה זה בעיצוב מוצלח


האור בא מלמטה. ללכת בתוך טיפות של יופי.



קאפלת הדממה במרכז כיכר הומה. מקום מופלא לעצור לרגע ולהרהר תוך מבנה אליפטי מעץ. שקט מוחלט


Design District Helsinki - עסקים משפיעים על המרחב הציבורי
מחוז העיצוב בעיר הוא למעשה מרחב של כ-25 רחובות בהן מרוכזות כ-200 חנויות של מעצבים, חנויות רהיטים, גלריות, חנויות יד שנייה מסעדות ובתי קפה מקומיים. העסקים כאן יוצרים את המרחב הציבורי ונותנים להלסינקי  את האופי שלה כעיר של עיצוב. העסקים פועלים יחד עם מוסדות התיירות להעצמת החוויה. השותפות יוצרת שפע של אירועים הקשורים בעיצוב וביניהם מפה של מיקומים ומסלולי הליכה. ללכת ממקום למקום, להתעכב, להיכנס, להתרשם. והכל בעיצוב הפיני השקט, הנקי, הבהיר והפשוט. 
יש עוצמה אדירה בשיתוף הפעולה בין העסקים לבין עצמם. 

ומדוע כתבתי כי מורגשת משילות?  משום שכתיירת הרגשתי בטוחה במרחב בו יש סדר וניקיון. משום שכל הפעילות הציבורית שקשורה לבירת העיצוב מתוקשרת ומלווה בהסברים בהירים. 
משום שהכניסה למוזיאונים היסטוריים בפינלנד הם בחינם. משום שהמגזר הציבורי מפעיל תכניות חברתיות ושיקומיות.  

והמשך יבוא.... על פרויקטים מעניינים המשלבים עסקים, עיצוב וקהילה.

2 תגובות:

  1. אם הלסינקי הרשימה אותך בגינות שלה, למה שלא תבקרי במודיעין, יתאמיני לי שלמרות שמדובר על עיר יחסית קטנה, ממול כל בית שוכן פארק ענקי שלא היה מבייש אף עיר אחרת בישראל.
    עיצוב גינות במודיעין נעשו על ידי המומחים בארץ, הכל ירוק, גנים לילדים ממול כל בית, והכי חשוב, אין ערסים שעושים שם רעש.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מורן אופיר, תודה על ההזמנה. כמובן שהייתי במודיעין הרבה פעמים. בוודאי הגינות יפות אבל הבעיה של העיר בעיניי, היא שהיא מיועדת למכוניות ולא להולכי רגל... וזה הפיספוס הגדול שלה. בכל אופן, אני בטוחה שכיף לגור שם.
      תודה על התגובה.

      מחק