יום שני, 9 בינואר 2012

שיכפוליות ויצוא חברתי. על המרפסת: עמותת המודל החברתי ישראלי

בשבוע הבא יתקיים בתל אביב יום עיון מסקרן בנושא ייצוא חברתי. מיזמים ישראליים במציאות גלובלית: יצוא פרויקטים חברתיים לחו"ל.

לקראת הכנס, הציג היזם החברתי ניר שריג (בתמונה שצולמה מהנייד שלי...) הערב בHubTLV , את עמותת המודל החברתי ישראלי שהקים ואת המשימה החברתית שלה. מדובר ביוזמה שמטרתה  לסייע לעמותות לשכפל את המודלים החברתיים שלהן בארץ ובעולם. ניר מאמין כי מדינת ישראל יכולה להיות מדינת סטארטאפ חברתי, מדינה שתייצא מודלים מוצלחים של עשייה חברתית.
אנחנו רגילים לראות מודלים חברתיים מיובאים מחו"ל - מתנ"סים, הם מודל של מרכזי JCC ,  אפילו ה- HUB הבית ליזמים בתל אביב נבנה על פי מודל מוכר בחו"ל. ניר מאמין כי מדינת ישראל והעמותות עצמן יכולים להרוויח ולהתפתח מייצוא של המודל שלהן לארצות אחרות.

לדוגמא- פרוייקט פר"ח מפעילה את מודל החונכות הישראלי בארצות שונות בעולם.  עמותת תפוח מייצאת את המודל שלה לחו"ל (ונקראת עכשיו Apple seeds).



לאחר תהליך ארוך של גיבוש ההמשגה, עמותת המודל הישראלי חברתי חתמה הסכמי ייצוג עם מספר עמותות שחושבות על האפשרות של ייצוא הפעילות שלהן לחו"ל: פעמונים, שעור אחר, מפעלות חינוך, אופנים ועוד.

המודל שהוצג היום נמצא בפיתוח, בתהליך. בשלב זה ניר שריג מפתח את המודל ועוסק בשכפול מודלים בתוך ישראל. למשל עם עמותת למרחב.

למי מתאים מהלך של שיכפוליות? לעמותות יציבות ומנוסות

למעשה מועמדים לשיכפוליות הם כל תכנית או שרות המופעלים בהצלחה לאורך זמן, המשיג מטרות חברתיות. מובחן ומאופיין היטב, בעל מודל עבודה שלם, בעל פרוטוקול הפעלה כזה המשוכפל מעבר לאב טיפוס.
בקיצור. צריך נסיון והוכחות להצלחה. (אה... איך מודדים הצלחה? נושא מורכב... )

+++

אם אתם רוצים לדעת עוד על המודל, לשמוע מארגונים שעשו את המהלך ומייצאים את המודלים החברתיים שלהם לחו"ל, כדאי לכם להרשם ליום העיון שיתקיים בבית התפוצות בתל אביב, ב- 18 לינואר. לטופס הרשמה באתר "עמותות"

על Hub Tel Aviv בתל אביב חלל עבודה משותף,  מרחב ליזמות חברתית, סביבתית וטכנולוגית, שארח הערב את המפגש, אולי אכתוב בפעם אחרת. בינתיים, תעשו לעצמכם טובה וכנסו לקישור. ממש כדאי.

2 תגובות:

  1. יש לי שאלה, האם אירוע דומה יתקיים שוב בתל אביב ? לצערי פספסתי אותו ):
    תודה רבה על שיתוף הפעולה

    השבמחק
    תשובות
    1. כדאי להפנות את השאלה לניר עצמו.נסו דרך הקישור באתר שלו.
      בתיאבון

      מחק