יום שני, 28 בדצמבר 2009

התורם הוא כוכב (ים)

לכבוד סיום שנה אזרחית אחת ולרגל כניסתה של שנה עגולה וחדשה, החלטתי להגיש הפעם משהו קצת אחר. עניין של נקודת מבט.
מדובר במעין סטייה שלי לחפש בכל מקום - מוזיאון או בניין ציבורי אחר, את קיר ההוקרה לתורמים. לפעמים הוא מקסים. לפעמים פחות. כל פעם מסקרן מחדש.
במוזיאון המדע המחודש באקדמיה למדעים בקליפורניה, התורם הוא כוכב ים, פרפר, סוסון ים, חרק או יצור חמוד אחר. התוצאה, תסכימו איתי, מרהיבה.
עדיין באותו מוזיאון. כחלק ממעקה של מוצג. שלטים קונבנציונלים קטנטנים, על מעקה של סוסוני ים. אלה בטח תרמו פחות...
וכעת במעבר חד לארץ.
מוזיאון הח'אן
לתולדות חדרה. כן. מפתיע. יש דבר כזה. מפתיע שהייתי שם... בכל אופן מדובר במתחם גדול במרכז העיר בו נבנה, על שרידי בית ח'אן ערבי עתיק, מוזיאון תולדות ההתיישבות בחדרה. מוזיאון מושקע. מכיר תודה לתורמים שלו ברוח התקופה והתצוגה. ככה זה נראה
.
קופצים לתל אביב. במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בנווה צדק נפתח אגף חדש. קיר התורמים השקוף הזה נמצא מאחורי דלפק הקבלה באגף הותיק.


לסיום, באמת לא רציתי לבעס אבל אין אפשרות להתעלם. מוזיאון פתח תקווה לאומנות. דווקא מוזיאון לאמנות עכשיות מאוד מוצלח. חבל שמפעל הפיס לא הצליח (גם הפעם) להתאפק.

עד כאן שלל מכמה מסעותי השנה, בהם זכרתי לקחת מצלמה.
הזדמנות למחשבה על מקומו של התורם והתורמת, על דרכי ההוקרה לתורמים ולתרומתם וגם על מקוריות, עיצוב והומור.

נתקלתם בקיר תורמים מעניין או מרשים? אולי אתם רשומים על קיר כזה?
אני אמשיך לחפש ומבטיחה לעדכן את הבלוג בקירות תורמים נוספים...

שתהיה לכולנו שנה אזרחית מעשירה ומוצלחת.

9 תגובות:

  1. מרתק. אפשר לבקש מאנשים שיתעדו קירות תורמים ולהוסיף לאתר. אולי לעשות אתר של כל קירות התורמים בארץ.
    ממליץ לבקר ב"יד שרה" שם יש קיר מאלף. למעשה כל הלובי זה קיר תורמים. על כל עמוד יש איזו תרומה למשהו - יש שם אפילו שלט בסגנון: "הנקיון בבניין נתרם על ידי..."
    עידו

    השבמחק
  2. תודה עידו. מה שעניין אותי זה המקוריות של העיצוב והקשר של הקיר לנושא של המוזיאון והתערוכה.
    ד.א. גם במוזיאון המדע בירושלים יש קיר מקסים וצבעוני אבל לא היתה ברשותי תמונה מצולמת זמינה.

    השבמחק
  3. אוהבת מאוד את המאמר הזה. :) ענת

    השבמחק
  4. שנה אזרחית טובה ועשור חדש שנקווה כי ייזכר לטובה.

    קראתי בעיון את המאמר (המצויין, כרגיל) ושאלה התעוררה בי: נניח שכבר מקובל ונהוג לציין את שמות התורמים להקמת אגף/חדר/בניין בלוחיות מאירות עיניים, מי קובע את גודל ואת מיקום הלוח? האם לתורמים יש חלק בקביעה זו או שכולה נתונה בידי הגוף שקיבל את התרומה?
    מה קורה במקרה של חילוקי דעות בין השניים? זכור לרע מקרה לוח התרומה שדרשו (לא ביקשו) האחים עופר לשים על קיר מוזיאון תל אביב (שאת שם האגף אליו תרמו ביקשו גם כן לקרוא על שמם) וסירובה התקיף (והצודק) של הנהלת המוזיאון, דבר שהוביל לקרע חריף וחילופי האשמות הדדיים.
    האם ניסית לברר סוגיה זו?

    השבמחק
  5. כיף לראות פוסט על פילנתרופיה כל כך וויזואלי ומהנה, ועם תוכן מעורר השראה. אני מרים את הכפפה, אשתדל לצלם קירות תורמים נוספים.
    אולי אתחיל בסדרת תמונות שתציג את הכיעור שבשלטים של מפעל הפיס.

    השבמחק
  6. אסף , תודה. שמחה לראות שהפוסט מעורר השראה. עניין של נקודת מבט.
    ערן, לגבי ציון שמות התורמים . לדעתי הדבר חשוב מאוד כי זה מהווה הכרה , הוקרה ועידוד לתורמים נוספים. נכון שמדובר על סיגנון ורצוי שהדבר יעשה בתיאום. רצוי גם , לטעמי שיהה מעוצב בצורה מתאימה...לגבי משפחת עופר - לא היתה מחלוקת עם המוזיאון אלא היתה תהנגדות ציבורית רחבה שבאופן מפתיע - הצליחה לחולל שינוי

    השבמחק
  7. עופרה- אכן זווית אחרת ומעניינת להתבוננות בקירות מוסדות ציבוריים. זה עשה לי חשק לעוד ועוד... וגרם לי לצביטה של געגוע (כאילו לא חלפו20 שנה)אל קירות התורמים בבניין מכסיקו שבפקולטה לאומנות באוניברסיטת תל אביב, שמדי יום כשהייתי חולפת לידם הייתי מברכת אותם לשלום.
    ובנושא מפעל הפיס- הבאת דוגמא זעירה למפגן הזוועה של מפעל הפיס מוביל מגמת ה"לי יש הכי גדול". בושה!מנחם משהו לדעת שלא רק לי מעבירים שלטי התרומה של הפיס- צמרמורת בגב.
    תבורכי.

    השבמחק
  8. מרב, איזה כיף איתך. תודה. הכיף שאת שותפה שלי למסעות הללו.

    השבמחק
  9. יצא לי לראות את הפוסט שלך רק עכשיו ורק מותר לי לציין בתור מי שהיה מאוד מעורב במה שקרה במוזיאון פתח תקוה לאמנות יכול לאמר שמפעל הפיס רצה הרבה יותר גדול...וקיבל בסוף קצת מעבר לפינה שבפתיחה הוסתר מעט עם זר פרחים ענק.....
    ועכשיו ברצינות- מפעל הפיס היה התורם היחיד למוזיאון ולמעשה מימן את מירב השיפוץ- גם לו מותר...לא? אנ ימניח שאם היו כמה אזי הגודל היה משתנה...

    השבמחק