יום שלישי, 6 באפריל 2010

בלונדון - מעורבות חברתית משווקת בכל פינה

מעורבות חברתית, מודעות סביבתית ירוקה, התרמות ובכלל קשרי עסקים וקהילה מהווים חלק בלתי נפרד מהתרבות העסקית והחברתית בלונדון 2010. ללא מאמץ כלל מתגלים הקמפיינים בכל פינה, בכל מקום ומבעד לכל מבט. ובאמת לא משום שזו אני שמסתכלת כך על הדברים... הם באמת שם!

השאלה המרכזית שאני שואלת את עצמי כתיירת וכצרכנית היא עד כמה מסרים וקמפיינים אלה המופיעים על לוחות המודעות, בחלונות הראווה ובתוך החנויות עצמן משמשים אמצעי שיווק גרידא ובאיזו מידה הם אמינים ונאמנים למטרה החברתית אותה הם מקדמים? האם הם מכסים מחדל תאגידי או בעצם מצביעים על עשייה מתוך כוונה טהורה באמת? (בסדר, ברור שאין דבר כזה...)

ניתן להניח שה"אמת" על אחריות התאגידים תתגלה לנו כשנבחן את הרצף: דו"חות חברתיים מעמיקים, מקצועיים ועבי כרס הם הקצה האחד ואילו המבט הצרכני החטוף, המהיר, דרכו מועברים מסרי הארגון לקהל גדול בהרבה - הוא הקצה השני.

אם כן,
כמה פרוייקטים חברתיים / ירוקים אפשר לראות ברחבי לונדון ביום אחד?
קראו על כמה שנתקלתי בהם ושפטו בעצמכם:

1. נקודת מוצא: ירוק, בר קיימא, מחזור, נגיש. מילים - ערכים אלה מופיעים בתדירות כל כך גבוהה , בכל פוסטר עסקי או ציבורי, משדרי טלויזה, לוחות מודעות...עד כי ברור שהם מהווים חלק בלתי נפרד מהתרבות. מתקני מיחזור בכל קרן רחוב, בית קפה או מסעדה. מיגוון אמצעי נגישות לאנשים עם מוגבלויות - בכל מבנה, מסעדה, אולם או מוזיאון.

2. מכוניות לא מזהמות. א. מכוניות של גנני הגנים בלונדון נוסעות על חשמל. בשקט. חלק מהאוטובוסים הציבוריים מתהדרים בשלטים גדולים המציינים כי הם ירוקים ולא עובדים על דלק.
ב. עמודי הטענה חשמלית של מכוניות - על קצה המדרכה. אמנם נתקלנו בכך רק פעם אחת בשכונת מייפר המכובדת, אבל המראה של מכונית מחוברת בכבל מסולסל לעמוד טעינה בגובה מטר - מרגש. בהקשר הזה, לדעתי, השינוי העצום שמתחיל כיום ויתרחש בעשור הקרוב לא קשור רק לשיפור באיכות האויר. המכוניות יעבדו על חשמל - והעיר תהיה שקטה.

3. חנות הדגל של Nike - שיווק חברתי
קונים שרוכים אדומים ותומכים במלחמה באיידס באפריקה. ברור כי זהו קמפיין למטרת שיווק נעלי כדורגל. בתמונה - כך נראית הפינה בחנות. אבל לצידו - קידום מטרה חברתית. באתר האינטרנט המושקע של החברה ניתן לדלות יותר פרטים. נייקי מגייסת ספורטאים לקמפיין ונלחמת באיידס. בנוסף לתכניות שהיא בעצמה מפעילה באפריקה, הפירמה תורמת לתכניות של ארגונים חברתיים הפועלים באיזורים אחרים בעולם בתחום הספורט וגם למניעת התפשטות ההדבקה מאיידס. אהבתי.

4. The Body Shop שלט. פרס. פרסומת. הרשת הותיקה למוצרי סבון ותכשירים לגוף וידועה כמובילת תחום עסקים וקהילה, סחר הוגן ומוצרים ירוקים, תולה מודעה בחזית חלון הראוה ומציינת בגאווה כי הרשת זכתה בפרס "מפעל חיים" על האחריות התאגידית שלה, CSR.

5. מים - פרסום על מוצר רוצים לשתות מים במסעדה? אם תקבלו בקבוק מסוג Sela- V, תראו שכתוב עליו כי לחברה , AquAid, מוצר נוסף - "קולרים". על כל מכשיר מים שמותקן (לצרכן הארופאי, אני מניחה) החברה תורמת לקרן ייעודית סכום המספיק להתקנת משאבה מיוחדת שמסוגלת להשקות במים כפר קטן באפריקה.

6.
KFC. זהירות - צרבת! באמת שרק ראינו את הפוסטרים ולא אכלנו שם... יש גבול. ואנחנו בכלל "חצימחונים". על חלונות הראווה של החנות מרשת הפאסט פוד האמריקאית לממכר חטיפי עופות מצופים, תלויים שלטים המעודדים את העוברים והשבים לקנות שם ארוחה ולתרום למלחמה ברעב (!) שיא הציניות. לפחות הם לא מעמידים פנים שמדובר במעורבות חברתית ובאתר שלהם הפרוייקט מקוטלג תחת "צדקה". מסתבר כי זוהי תכנית המופעלת בשותפות עם ארגון "יאם" יחד עם תכנית המזון העולמית של האו"ם. התכנית מפעילה עובדים מחנויות רשת KFC ולקוחותיהם לגיוס תרומות לנושא.


טוב, זה לא באמת היה ביום אחד. אבל זה גם לא הכל... על שני פרוייקטים חברתיים מסקרנים - בפעם הבאה.


3 תגובות:

  1. אני רואה שנהנית. אין ספק.
    ועכשיו ברצינות: כתוב נהדר.

    השבמחק
  2. אהבתי את הקשר בין הערכים לבין מה שהעיר מציעה.
    עוד נקודה למחשבה.
    תודה
    יפעת

    השבמחק
  3. תודה על התגובות. יפית מוסיפה כי המכוניות שנכנסות למרכז לונדון חייבות בתשלום סוג של מס. מכוניות היברידיות או חשמליות משוחררות מכך.

    השבמחק