יום שני, 30 במאי 2011

איך תזהו אתר אינטרנט יעיל לגיוס תרומות?

האם תרמת פעם דרך האינטרנט? רבים בעולם עושים את זה יותר ויותר ונראה שערוץ ההתרמה הזה ילך ויתרחב גם בארץ. השירותים החדשים של תרומה באינטרנט ושל מערכות חדשות לניהול קשרי תורמים מתעדכנים כל העת. כתבתי על כך כאן בעבר, אבל התחום דינמי ומתפתח במהירות, ישנם חידושים רבים וכדאי לעקוב אחריהם.

לפני ימים אחדים נפגשתי בכפר סבא עם זאבי רוט מנכ"ל חברת תרמת.
תרמת היא חברה צעירה יחסית, חלק מקבוצת MRP bsd, המתמחה בפיתוח כלים טכנולוגיים מכווני התרמה לעמותות.


החברה
מספקת שלושה שירותים עיקריים לעמותות:
1. בניית אתר אינטרנט ייעודי לעמותות.
2. פתוח מערכת לגיוס תרומות (CRM)
3. פתוח מערכת לניהול עמותה

הנה כמה תובנות מהפגישה המרתקת ומחשבות שלי לאחריה – הפעם אתמקד בעניין אתר אינטרנט יעיל:

אז, איך נראה אתר האינטרנט של הארגון שלכם?
אתר אינטרנט הוא חלון הראווה של העמותה. נכון שכיום "כולם בפייסבוק" , אבל לדעתי לאתר אינטרנט לעמותה יש תפקיד חשוב. הוא עוגן לפעילים ולפעילות בכלל. עם זאת, אתר "סתם" לא מספיק. עליו להיות להיות יעיל, פעיל ומוצלח.

מה חשוב באתר אינטרנט של עמותה?
1. שיגיעו אליו
2. שיישארו בו
3.
שיתרגשו ממנו
4. שיתרמו בו
5. שיחזרו אליו

אז איך עושים את זה?
על מנת שיגיעו אליו, על האתר להיות מקושר היטב במערכות חיפוש אתרים. על כך לא ארחיב הפעם, אבל ברור לי כי לשם כך כדאי להעזר באנשי מקצוע.
על מנת שהמבקרים שהגיעו ישארו באתר הוא צריך להיות רלוונטי לפונים אליו, זאת אומרת לספק להם מידע שהם צריכים!
על מנת שירגש - מוקד ויזואלי חזק בעמוד הבית יעשה את העבודה. רצוי כזה שנוגע ללב, אבל גם משדר אופטימיות. למה חשוב לרגש? רק ככה זוכרים אותך, רק ככה תורמים לך...
לדעתי על האתר להיות פשוט ויזואלית, בהיר ונעים לעין. עליו להעביר מסר ברור לפעולה, למשל הצטרפות לפעילות, רישום לניוזלטר או תרומה.

באתר אקים, עמוד הפתיחה מרגש, מצוייד בתמונות חזקות ומתחלפות. שימוש בצבע לוגו אקים. מדור החדשות שומר את הקוראים מעודכנים. האתר מספק מידע רלוונטי למחזיקי העניין: יש קישור לאתר תמיכה להורים וגם קישור למדריך זכויות ושירותים. ומה לגבי תרומה? באתר הזה כנראה לא מצפים לתרומה. אין כל קישור בולט לתרומה מקוונת.

מה מטרת האתר שלכם?
האם האתר נבנה לצורך מתן מידע או שאתם משתמשים בו גם כפלטפורמה לגיוס מתנדבים או התרמה? זאבי רוט מספר כי תהליך פיתוח אתר הוא תהליך מורכב. מתחילים ממיצוי ההבנה של מטרות העמותה והמשימה החברתית שהיא ממלאת. בוחרים מסרים בקפידה, שיהיו ברורים וקליטים. ומשם ממשיכים.

איך מעלים את הסיכוי לתרומה?
ראו כיצד האתר של Feeding America, עושה את זה: מדובר בארגון אמריקאי ענק - בנק המזון הלאומי של ארה"ב, ארגון גג למאות עמותות מקומיות בכל רחבי ארה"ב. קישור

בפתיחה - מסר ברור: "מגיבים לאסונות" ומיד - קריאה לפעולה: עזרו לנו לעזור לאחרים... להגברת תחושת האמפטיה והסולידריות - נעשה שימוש בצבעים חמים, בשילוב תמונות אופטימיות של אנשים, בקישור לסיפורים אישיים מרגשים ומיד קריאה לפעולה (תרומה) בצד, אבל ממש בולט: כפתור קישור לתרומה, בכתום בוהק.

מצאתם כפתור תרומה גם בעמודים הנוספים של האתר? מדובר ביתרון משמעותי. בעמוד בו מציגים תכנית חברתית- טוב לשלב כפתור תרומה לתכנית הספציפית.
זאבי רוט טוען כי מוטב לאפשר תרומה ישירה באתר ולא כהפניה לאתר סליקה חיצוני. לדבריו, הדבר מעורר יותר אמון בקרב התורמים.

למתעניינים, חברת תרמת מציעה שירות של בניית אתר, במתכונת של תבנית קבועה (זול יותר) או בניה מן היסוד (כולל תהליך חשיבה ותכנון של המסרים באתר). אפשרות שלישית היא חיבור לדף התרמה שמשתלב באתר הקיים של העמותה. הנה דוגמא (במחשבה טובה).

יש לכם אתר יעיל ומרשים? ספרו לי.

תגובה 1:

  1. פוסט מעניין עם טיפים חשובים.
    מסכימה איתך שהאתר של הארגון הוא עוגן מרכזי, למרות הפייסבוק, ומציעה ליצור קישורים וסינכרונים בין הפעילות בפייס לבין האתר.

    טיפ ששמעתי פעם ואימצתי: תמונה של אדם יחיד (ילד/ה, נער/ה, איש/ה) מושכת את תשומת הלב ומרגשת יותר מאשר תמונה של כמה אנשים יחד. אני חושבת שהדף של אקים שהצגת בפוסט - ממחיש זאת בצורה יפה.

    השבמחק