יום ראשון, 29 באפריל 2012

U-Bank בטרקלין עסקים: מציעים שרות מיוחד למלכ"רים


מה הייתם אומרים על בנקאי שעונב עניבה ועליה דמויות ממלחמת הכוכבים?
מעט לפני פורים נפגשתי לשיחה עם יהושוע (שועי) פוגל, אחראי פתרונות למגזר השלישי ב- U-Bank. העניבה הצבעונית שענב היתה עוד המחשה לאופיו המיוחד של הבנקאי שקורא לבלוג שפתח -  The Nonprofit Banker .

אבל בואו נתחיל מהתחלה....

בנק לאמידים
U-Bank  הינו בנק הנותן שרותי בנקאות פרטית. הבנק שייך כיום לקבוצת הבנק הבינלאומי, אך מקפיד לשמור על עצמאות מקסימלית. הבנק מתפקד כמעין בנק בוטיק ומכוון למתן שירותים ללקוחות בעלי הון עצמי גבוה. (בקיצור, לעשירים).

אז מה פתאום הבנק מציע שירותים לעמותות?
 שועי פוגל מספר כי הכניסה לעולם העמותות התחילה באופן טבעי. לקוחות הבנק האמידים, שהם בעצמם תורמים, תומכים או פעילים בועדים מנהלים של ארגונים חברתיים, ביקשו מהבנק לספק שירותים עבור העמותות בהן הם פעילים. לאחר כשלושים שנה בהן נתנו לעמותות אלה שירותים בנקאיים, הגיעו בבנק למסקנה כי יש מקום לפתח התמחות של ממש לארגוני המגזר השלישי ולספק להם פתרונות בנקאיים ייחודיים. (דרך אגב, גם בנק ירושלים ובנק מרכנתיל מפעילים תכניות ייעודיות לעמותות).

בראש המיזם הוצב בנקאי מומחה למגזר השלישי
תפקידיו של שועי פוגל בU-Bank  הם פיתוח עסקי ופיתוח שירותים ייחודיים. כאמור, הבנק מציע שירותים לעמותות, לקרנות, לפדרציות לתורמים פרטיים. המטרה שלו:  לחסוך ללקוחות הבנק כסף, זמן וטרחה. ראשית כל, חשוב לשועי פוגל לתת שרות בנקאי טוב. כל לקוח מהמגזר השלישי מקבל מהבנק נגישות גבוהה ביותר לצוות הבנק וזמינות מרבית. כיום הבנק נותן שרותים לכ- 150 ארגונים חברתיים. כיוון שיש חשדנות בסיסית של לקוחות וארגונים כלפי בנקים, המשימה של פוגל בפעילות מול העמותות היא לשנות את דעתם ביחס האפשרי בין בנק לעמותה. ולתת ערך מוסף. 
בפניה של מנהלי עמותות בבקשה לאשראי -"חשוב לי לראות ניהול טוב ובקשה אחראית, תזרים מזומנים וכו'. כל בקשה עומדת בפני עצמה". 



השירותים והפתרונות למגזר השלישי שהבנק מעניק למלכ"רים הם:
1. מידע. טיפים ומידע אודות רגולציה בנושאים הרלוונטיים לעמותות. הבנקאי לא מחליף את רואה החשבון שלכם, או את עורך הדין, אבל מספק מידע מעודכן, חשוב ורלוונטי.
2. שרות טוב והכרות עמוקה. מתן יחס אישי, נגיש ובזמינות גבוהה, עמלות תחרותיות ביחס לשוק. (לא בדקתי בעצמי, אבל שועי פוגל מספר כי הוא אישית, מספק ללקוחות שלו וללקוחות הפוטנציאליים הסברה מלאה והדרכה בסבך ההשוואה בתנאים בין הבנקים). אחד העקרונות שלו זה להיפגש עם צוות העמותה, להכיר אותם, את מטרות העמותה ואת דרכי העבודה.
3. התאמת ההטבות לצרכים הייחודיים של העמותות. (למשל בתחום האשראי, בתחום מט"ח והמרות שער).
4. הפנייה לאנשי מקצוע מעולים. שועי רוצה לראות את עצמו כמספק פורטל שירותים. המפנה לאנשי מקצוע מתאימים (למשל עו"ד, רו"ח) בהתאם לצורך.
5. סמינרים – אחת לחודש חודשיים מתקיים במשרדי הבנק בעיר ירושלים סמינר בתחומי העניין של העמותות.  בנושאים משפטיים, טכנולוגים ואחרים.

בלוג אישי של בנקאי ללא כוונות רווח
על מנת להתמקצע, שועי פוגל חוקר את התחום של המגזר השלישי וכותב על כך בקביעות בבלוג הפרטי שלו  (באנגלית, בדגש על התחום הפיננסי והמשפטי של המגזר השלישי )
 יש שם מידע רב ועשיר ביותר. כדאי לעקוב.

הבלוג הפרטי של שועי פוגל מנוגד לעובדה כי אתר האינטרנט הרשמי של UBank  בעצמו, כיום, מאוד פושר. יש רושם שהוא לא שקוף ולא נגיש. כמובן אין כל נוכחות לפעילות של אחריות תאגידית, שאנו רגילים לראות בעשייה של בנקים גדולים. (לבד מהצהרות על תחומים המחויבים על פי חוק). לא הצלחתי למצוא באתר מידע כתוב לגבי הפעילות בקהילה או התרומות של הבנק. בקרוב יעלה אתר עם קישורים למאמרים , כלים וחדשות בנושא המגזר השלישי. כדאי לעקוב. 

האם כדאי לפנות לבנק בבקשה לתרומה?
בשלב זה נראה לי שלא. משיחה עם שועי פוגל אני מבינה כי לבנק סל תרומות קטן. אמנם, נבחר נושא חברתי - נוער. אך הבנק תורם רק לארגון מרכזי אחד בשנה.
 השנה הוחלט לתרום לעמותת ליל"ך. בנוסף, קיימת גם פעילות של עובדי הבנק המעבירים תרומות  לנזקקים לקראת פסח, בשיתוף עם ארגון לתת. הבנק מכפיל את תרומתם.

ובכן, ניסיתי לפתוח עבורי ועבורכם צוהר והתברר לי כי יש עדיין תחומים רבים חסומים בפנינו. (על מחשבותיי לגבי הפער בין הציפיות שלנו לגבי אחריות תאגידית ושקיפות עסקים לבין נכונותם ללכת באומץ בכיוון הזה- אקדיש בעתיד כתבה נפרדת)

אבל בינתיים, אם תפנו לשועי פוגל תמצאו בנקאי אישי מזן אחר.
ליצירת קשר ישיר עם יהושוע (שועי ) פוגל:
טלפון : 02-5600218 
נייד :  054-7722-686 
דוא"ל: jfogel@u-bank.net 



(אין לראות בכתוב כאן המלצה להתקשרות עם בנק זה או אחר. הדברים מובאים כחלק מהמדור טרקלין עסקים במטרה לחשוף את הקוראים למידע רלוונטי בתחום העמותות) 

תגובה 1:

  1. פוסט מעניין על פעילות חשובה. חשובים בעיני גם הדגשים ששמת על הפער בין השירותים לעמותות - לבין האחריות התאגידית והמעורבות החברתית של הבנק.
    אני מקווה שנמצא יותר ויותר בנקים מזן אחר, ולא רק בנקאים מזן אחר :)

    השבמחק