יום שישי, 12 בפברואר 2010

שנור בסופרמרקט

"רוצה לתרום 5 שקלים לחולי סרטן?"
" מעוניינת לרכוש כרטיס חיש גד? ולתרום 2 שקלים לנזקקים?"
"10 שקלים לילדים אוטיסטים?"

בשנים האחרונות אי אפשר לסיים קנייה בסופרמרקט או ברשת שיווק מבלי לשמוע את השאלות הללו. אני יודעת שהמטרה בדרך כלל טובה, ויודעת גם שעמותות נהנות מכספי התרומה הזו. מדובר בכסף "חופשי" ולא צבוע שמגיע כמו מים רעננים לתקציבה החרב של העמותה.


התמונה שצילמתי הבוקר בחנות של רשת ACE היתה שליפה תרתי משמע. שמעתי את הקופאית הנחמדה שואלת לקוחה לפני וראיתי מעל הקופה דף נייר קמוט עם לוגו של עמותת נגישות ישראל. עצרתי וקראתי כמה שורות לא כל כך ברורות. כל כך סתמי.

מה הקשר? למה דווקא לעמותה הזו?
האם ACE משתפת פעולה עם נגישות ישראל בעוד פרוייקטים?
האם הרשת תורמת גם מעצמה או רק מתרימה את הלקוחות?

חבל שבשום מקום לא מצויין זאת. אם הם היו תורמים בעצמם היה ראוי לציין כי הם עושים מצ'ינג או משהו דומה. כמובן המקרה של הרשת הזו היא רק דוגמא אחת. הנושא מעסיק אותי גם במקרים דומים.

יש ותאמרו כי העובדה שהרשת מאפשרת להשתמש במתקנים שלה לצורך גיוס התרומות היא התרומה שלה. זה נכון, אבל זה לא מספיק. דווקא ברגע שאני מוציאה כסף בקניה, יש בי משהו שרוצה לראות את העסקים מכניסים את היד לכיס ותורמים מזומנים בעצמם. זה גם יעודד אותי לתרום.

במקרה של ACE ניגשתי לקופה הראשית ושאלתי האם הם גם תורמים בעצמם. התשובה היתה שכן אבל לא ניתן היה לקבל פרטים נוספים . "זה מלמעלה" נאמר לי. הכוונה היתה לא לאלוהים... אלא להנהלה הבכירה. ברור כי הצוות לא מעורב בעניין. זה פיספוס מסוג מהותי אחר.

אז רשתות מסחר יקרות, אם אתן חושבות שהעמותה ראויה, אם אתם תורמים בעצמיכם, אל תתביישו לומר לנו את זה. ספרו לנו, היו גאים בכך. אנחנו נצטרף בשמחה.

ובכלל אל תסתפקו בשנור אלא עזרו לחולל שינוי חברתי.

שבת שלום

6 תגובות:

  1. המאמר הזה כל כך טוב ונגיש שהוא צריך להיות בעיתון.

    השבמחק
  2. פוסט מצויין - חבל שהמעורבות בקהילה היא לא חלק מה-די-אן-אי (DNA) של הרשת.
    לאפשר לעמותה להשתמש ברשת כדי לפנות לתורמים פוטנציאלים זה טוב ונחמד, אבל אם העובדים היו מרגישים שהם חלק מהפעילות אז האפקט היה יכול להיות יותר משמעותי גם לרשת וגם לעמותה.

    השבמחק
  3. כמה נכון, כמה פשוט, כמה יפה לעצור רגע, להתבונן על מה שנלקח כמובן מאליו, ולהאיר בפנס.
    יחי השינוי !

    השבמחק
  4. תודה. תודה
    ענת ועירית אני מבינה שאתן מתלהבות מהקלילות של הטקסט. אקח את זה לתשומת ליבי...

    טל, אתה צודק ודווקא במקרה של ACE יש כל כך הרבה עובדים בארץ ובוודאי נגישות ישראל היתה רוצה שהמסר החברתי שלה יגיע למסה הזו. חוץ מזה, אם היה מדובר בהום דיפו הייתי אומרת שהנושא של נגישות לאנשים עם מוגבלויות הוא חלק מהאסטרטגיה שלהם כי זו חלק מרשת פישמן. אבל מדובר להבנתי ברשת מתחרה.

    השבמחק
  5. קצר וקולע. היה לי עוד מסר נרגן הקשור לאיסוף התרומות הבלתי פוסק בטלפון, בסופר, בטלפון, במייל... אבל החלטתי לוותר הפעם. שבת שלום :-)

    השבמחק