יקבי רמת הגולן יצאו בקמפיין שיווק חברתי עגול ומרשים. לראשונה נתקלתי בו במודעה בעיתון הארץ. הסתקרנתי, חקרתי, עד שמצאתי עצמי לוחצת במקום המתאים באתר y net לאות הזדהות עם הקמפיין לשמירה על אוכלוסיית הנשרים בשמורת גמלא. (הלחיצה הגורלית גם מונה בוודאי עבור החברה את מספר המתעניינים במסריה ...). בכל אופן התרשמתי. אהבתי, הפעם אני מפרגנת. הניתוח שלי לפניכם: השותפים המובילים: ייקבי רמת הגולן ורשות הטבע והגנים
שותפים נוספים: חברת מפה, מגוון מסעדות, אתר האינטרנט y net
המקום: קרוב לבית היקב והכרמים - בגולן
המסר החברתי של היקב: "אנו בייקבי רמת הגולן רואים בשמירה ובשימור הטבע והסביבה דרך חיים ומשימה בעלת חשיבות לאומית, אשר נוגעת לכל אחד באשר הוא ומאמינים כי פעילות זאת יכולה לתמוך בעשייה החשובה של רשות הטבע והגנים באתר גמלא ולעזור בשמירה ובשימור האתר, על מטרותיו וייעודו כדרך חיים" המטרות שהפרוייקט כנראה מכוון להשיג:
תדמית - חיזוק תדמית אקולוגית וחברתית ליין וליקב. בידול מותג היין גמלא.
חברה וסביבה - הגברת מודעות לבעייה החברתית - צמצום באוכלוסיית הנשרים בשמורת גמלא. תמיכה כספית בפעילות הציבורית בנושא.
עסקית - חיזוק הקשר עם לקוחות מסחריים (מסעדות) . הגברת מכירת מותג יין גמלא במסעדות.
האמצעים: קמפיין מדיה כתובה ומדיה אינטרנטית. הציבור נקרא לקנות יין גמלא - חלק מההכנסות של היין יתרם לרשות הטבע והגנים לטובת פרוייקט שימור אתר גמלא וקינון הנשרים.
עכשיו, אם נצנן את הציניות נבחין בנקודות יפות בקמפיין החברתי:
1. חיבור לליבה העסקית- עסק משגשג בגולן.
2. בידול - לא תורמים כמו כולם לחינוך ולשיעורי עזר... אלא תרומה יחודית לטבע ולסביבה.
3. חיזוק מסר המותג - (כפי שהבנתי אותו) איכות, אחריות, ישראליות איכפתית.
4. היקב מפרגן לעסקים הקטנים מסביבו ומחזק אותם.
5. אהבתי את היציאה לקמפיין משותף של גוף ציבורי וגוף עסקי ואת המעגלים הנוספים של הפרוייקט - החיבור לעסקים הקטנים.
שותפים נוספים: חברת מפה, מגוון מסעדות, אתר האינטרנט y net
המקום: קרוב לבית היקב והכרמים - בגולן
המסר החברתי של היקב: "אנו בייקבי רמת הגולן רואים בשמירה ובשימור הטבע והסביבה דרך חיים ומשימה בעלת חשיבות לאומית, אשר נוגעת לכל אחד באשר הוא ומאמינים כי פעילות זאת יכולה לתמוך בעשייה החשובה של רשות הטבע והגנים באתר גמלא ולעזור בשמירה ובשימור האתר, על מטרותיו וייעודו כדרך חיים" המטרות שהפרוייקט כנראה מכוון להשיג:
תדמית - חיזוק תדמית אקולוגית וחברתית ליין וליקב. בידול מותג היין גמלא.
חברה וסביבה - הגברת מודעות לבעייה החברתית - צמצום באוכלוסיית הנשרים בשמורת גמלא. תמיכה כספית בפעילות הציבורית בנושא.
עסקית - חיזוק הקשר עם לקוחות מסחריים (מסעדות) . הגברת מכירת מותג יין גמלא במסעדות.
האמצעים: קמפיין מדיה כתובה ומדיה אינטרנטית. הציבור נקרא לקנות יין גמלא - חלק מההכנסות של היין יתרם לרשות הטבע והגנים לטובת פרוייקט שימור אתר גמלא וקינון הנשרים.
עכשיו, אם נצנן את הציניות נבחין בנקודות יפות בקמפיין החברתי:
1. חיבור לליבה העסקית- עסק משגשג בגולן.
2. בידול - לא תורמים כמו כולם לחינוך ולשיעורי עזר... אלא תרומה יחודית לטבע ולסביבה.
3. חיזוק מסר המותג - (כפי שהבנתי אותו) איכות, אחריות, ישראליות איכפתית.
4. היקב מפרגן לעסקים הקטנים מסביבו ומחזק אותם.
5. אהבתי את היציאה לקמפיין משותף של גוף ציבורי וגוף עסקי ואת המעגלים הנוספים של הפרוייקט - החיבור לעסקים הקטנים.
נראה כי קמפין המדיה די גדול ומורכב ובוודאי יקר. הוא מאפשר חשיפה ציבורית רחבה לבעיה החברתית - סביבתית, הגברת המודעות לנושא וגם נגישות לקהל לקוחות עסקי ופרטי מגוון ורחב.
אבל כרגיל אותי מעניינות השאלות:
- האם הפרוייקט ארוך טווח (טוב) או חד פעמי (רע)?
- איך הם מודדים הצלחה?
- מעבר לגיוס הלקוחות לקנות יין ולתרום - כמה היקב תורם בעצמו?
למעשה ניסיתי לברר את הנתונים עם היקב. בינתיים לא קבלתי תשובות. אם תתקבלנה, אעדכן כאן.
מה דעתכם על הקמפיין?
אהלן עפרה, אכן קמפיין מרענן.
השבמחקאני חושבת שבסופו של הפוסט העלית את השאלות הכי רלוונטיות, ואשמח לקרוא את תשובות החברה, לכשאלה תתקבלנה. אני מקווה שהקמפיין מנוהל מתוך החברה, ולא מתוך משרדי חברת הפרסום שלה (האם זה באמת משמעותי? לדעתי, כן).
תודה על הפוסט המעניין
שירלי
שירלי, תודה. גם את השאלה הזו שאלתי אותם - מי אחראי על פיתוח הקמפיין? מסקרן. אבל נראה כמו עבודה של משרד יחסי ציבור. בכל אופן עשו עבודה טובה.
השבמחקהי עפרה
השבמחקהקמפיין בהחלט נראה ייחודי. אשמח לדעת/להבין מהקמפיין עוד על שיתוף הפעולה כמו; איזה פעולות נוקטת רשות שמורות הטבע? עד כמה מחלחל הקמפיין לקצה השרשרת - מלצר/ת מול לקוח .
והאם אכן הנשרים מהווים שיקול בבחירת היין לסועד בתל אביב כדי להניע לפעולה. האם התרומה היא תלויית מכירות בלבד או שעומדת תרומה עצמאית של החברה לא תלויית רווחי מכירה.
הייתי מצפה לראות חיבור בשטח למבקרי שני המקומות חוץ מעידכון כרזה. (יתכן וקיים) לצערי לא ביקרתי שם זה זמן
אין ספק שהמיקום הייחודי של שניהם עשה חיבור מחוץ לקופסא ברמת ליבת העסק.
לגבי חיזוק מסר המותג: אפשר להוסיף: היין כמו הנשר- עוצמתי ואצילי.
השבמחקאחלה פוסט, עופרה
אכן מבצעי שיווק קשור מטרה מתקבלים בברכה על יד הציבור ואף מחזקים את המותג רק אם הם חלק מהאינטגרטי של הארגון. קודם כל כשהם לא בסתירה עם מעשים אחרים של המותג העסקי , אבל לא פחות חשוב - כשהם רק חלק ממכלול של פעילויות לאורך זמן שכולן סביב אותה מטרה. במקרה הזה המטרה קשורה באיכות הסביבה.
השבמחקדוגמא אחרת שלילית למבצעים כאלה היא המבצעים של זוגלובק בעבר שבאו בסמיכות גבוהה לחשיפה שלילית שלהם לתקשורת כמוכרי בשר מקולקל.
חנה, נראה לי כי מה שאמור להוות מניע לקניית היין במקרה הזה זו העובדה שהיקב תורם ופועל מתוך איכפתיות סיבתית.
השבמחקמסכימה איתך, ניר האנונימי שיש לבחון את הפעילות השיווקית הזו בצמוד למהלכי היקב מבחינות נוספות בתחום האחריות התאגידית.
פוסט מרתק!
השבמחקעוד לא טעמתי את היין :)
בכל מקרה, היינו לא מזמן בשמורת גמלא, וניכר היה שרשות שמורות הטבע עושים עבודה נפלאה בכל הקשור לחיזוק קהילת הנשרים. כך שהמטרה אכן ראויה.
עוד נקודה ששווה לחשוב עליה - איך זה מתקשר עם העובדה שבהסכם עתידי עם סוריה, יחזירו את רמת הגולן.
עידו