יום רביעי, 16 בפברואר 2011

עמותות משיגות תוצאות

כנס "עמותות משיגות תוצאות" שהתקיים השבוע בתל אביב, מהווה דוגמא נהדרת לשיתוף פעולה בין גופים המעוניינים לקדם נושא אחד: ניהול אפקטיבי ותרבות של מדידה בארגונים חברתיים. לפניכם מספר תובנות שלי מהכנס. חלק א'.

לצאת מאזור הנוחות שלך ולהיכנס לחדר חשוך, גדול יותר, עם מראה ומשקל (מאזניים). זה הדימוי באמצעותו בחר יעקוב בורק, יו"ר מידות, לתאר את המשימה אליה נכנסות עמותות שעומדות להתחיל בתהליכי מדידה והערכה.

במידה מסוימת הכנס, דיבר אל המשוכנעים. באודיטוריום של הבנק הבינלאומי בשדרות רוטשילד בתל אביב התכנסו, לאחר שעמדו בתהליכי הסינון המקדימים, כ- 300 מנהלי עמותות, יושבי ראש של ועדים מנהלים, נציגי קרנות פילנתרופיות, תורמים ואנשי מקצוע. זה הציבור שיודע שנושא המדידה וההערכה של עשייה החברתית הוא חשוב. ציבור שאמור להוביל את תהליכי המדידה ואת המודעות הציבורית לנושא - הלאה.

הכנס שנערך ביוזמת ארגון מידות, היה שיתוף פעולה מבורך עם מספר גופים. מתן – משקיעים בקהילה, ישראל תורמת - פלטפורמת התרומה האינטרנטית החדשה, וקמרון – ארגון חדש המעניק ייעוץ פיננסי לעמותות. מעבר לאיגום המשאבים הכספי והמקצועי משיתוף הפעולה הזה , המסר שעבר לנוכחים , ולחברה האזרחית, אם תרשו לי, הוא כזה המדגיש את העוצמה בשילוב כוחות על מנת להעביר עמדה מקצועית. ברגע שארגוני החברה האזרחית מוסרים מסר מאוחד – יש לו משנה תוקף: חשוב ומועיל למדוד את התוצאות של העשייה של הארגונים החברתיים.

כנס של "האם" ושל "מה" ועדיין לא של "איך"
הכנס היה דינמי, שילב דוגמאות מהשדה (פעמונים, לקט ישראל, נט"ל, יד הנדיב) ותובנות של מרצים מחו"ל (מרטין ברוקס מבריטניה ופיי טברסקי מקליפורניה). האכסניה של הבנק הבינלאומי שידרה אלגנטיות צנועה ומאופקת וההנחיה של אורן מג'ר מדה מרקר שמתמחה לאחרונה בהנחיית כנסים ופאנלים על המגזר השלישי, היתה נבונה.

מה חושבים מנהלי העמותות על תהליכי המדידה אותם הטמיעו בארגון שלהם? מהן התובנות של שאר אנשי המקצוע? הפעם אביא מספר נקודות ממסרי הכנס.
  • תהליכי מדידה והערכה בארגונים חברתיים מסייעים לארגון להתנהל בצורה מקצועית ואפקטיבית. מוטב להיכנס לתהליכים אלה ממניעים פנים ארגוניים אלה, ז"א כדי לשפר את ביצועי הארגון ולא רק משום המחשבה שהתורמים מצפים לכך. (אוריאל לדרברג מנכ"ל פעמונים, גידי כרוך מנכ"ל לקט ישראל)
  • מנהלים מבינים כי יש לנהל עמותה כמו שמנהלים עסק. התהליך האסטרטגי בו נכנסים לחשיבה עסקית מסייע לארגון לעבור משלב היזמי שלו לשלב בוגר. הערכה ומדידה מסייעות במיוחד לארגון הנמצא בתהליכי צמיחה מהירים או במיזוג בין ארגונים. יחד עם זאת בתהליך זה חשוב לא לאבד את השליחות של הארגון והצביון שלו כארגון רווחה. (לקט ישראל, פעמונים )
  • מחויבות בכל רמות הארגון נדרשת על מנת להפוך לארגון מודד ומעריך. המנכ"ל מוביל את התהליך, מדריך את אנשי הצוות ומאפשר מעבר לשיח ארגוני בו לכל מנהל בארגון יש תפקיד בתהליכי המדידה וההערכה. (אורלי גל מנכ"ל נט"ל, לקט ישראל, פעמונים).
  • שינוי של תרבות ארגונית. צריך להיות מודעים לכך שמדובר בשינוי של תרבות ארגונית. יש צורך בשינוי של תהליכי חשיבה. לייצר תרבות ארגונית שהיא "תרבות של תוצאות". (מרטין ברוקס, NPC ארגון בריטי המוביל את נושא מדידת אפקטיביות בארגונים).
  • מדובר בתהליך לא פשוט. ארוך טווח, כואב במידה מסוימת לארגון. הוא דורש הסתגלות ארגונית לצורת החשיבה. לעיתים יש התנגדות בקרב "הדור הישן" בארגון שלא מורגל לדבר בשפה של מדדים, יעדים ותוצאות. (נט"ל).
  • לתקשר את השפעות הארגון. שקיפות חשובה לניהול אפקטיבי (גידי כרוך, לקט ישראל) ועל מנת להוכיח תוצאות. יש לתקשר אותן פנימה והחוצה. מרטין ברוקס הציג שני ארגונים שעושים את זה יפה WRVS וגם Fair bridge .
  • התורמים ישמחו לראות הוכחות לאפקטיביות של עמותות אבל, למעשה, עדיין יתרמו הרבה "מהבטן, מהלב" ולא מהראש. (בין השאר נאמר על ידי מרטין ברוקס). (מסר כן, אבל קצת מדכדך בהתייחס למאמץ הנדרש מהארגון בתהליכי המדידה וההערכה. נכון?)

רוצים לדעת כיצד להטמיע תהליכי מדידה והערכה לצורך ניהול אפקטיבי של הארגון שלכם? כדאי לכם לבדוק שתי דרכים שהומלץ עליהם בכנס. שני ארגונים צויינו ככאלה שנותנים ייעוץ וליווי בתחום המדידה וההערכה.
1. מתן , הדרך שלך לתת.
2. מידות. ארגון מידות הוא ארגון המקדם אפקטיביות כאמת מידה לתורמים ולעמותות על מנת לבחון את עצמם.

ובכל זאת, איך מתחילים?
אלו חמש השאלות שחשוב לדעת את התשובה עליהן אם אתם רוצים להיות ארגונים אפקטיביים ואם אתם רוצים לתקשר את ההשפעות שלכם:
5 השאלות של מידות:
1. מהי הסוגיה החברתית שאתם מנסים לפתור?
2. מה אתם עושים כדי לפתור או לצמצם אותה?
3. מהם ההישגים שלכם?
4. איך אתם יודעים מה אתם מצליחים להשיג?
5. מה אתם לומדים וכיצד אתם משפרים את פעילותכם?

ובכל זאת למי שרוצה כבר עכשיו להיכנס קצת פנימה: תחומי מדידה, מסגרת עבודה ועוד- את המצגת של מרטין ברוקס מנכ"ל NPC חברת הייעוץ הבריטית בנושא מדידת אפקטיביות של ארגונים חברתיים. שהיוותה כך נראה ההשראה לפעילות של מידות, אפשר למצוא בקישור הזה.

עד כאן חלק א' אודות הכנס. בפעם הבאה אכתוב על "תורמים ונתינה אסטרטגית". לנושא הזה היתה התייחסות מעניינת של יעל שלגי, ראש תחום חברה אזרחית של יד הנדיב, של פיי טברסקי , יועצת בכירה של יד הנדיב ועל מדידת תורמים - מצגת חתרנית של אבנר סטפק מייסד מיטב ומידות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה